Online Magazines, made by Impact Design

Een online magazine heeft zo zijn voordelen en veel interactieve mogelijkheden.

 

Tijdens Kerst bij de open haard een tijdschrift lezen, dat bevalt iedereen wel. Maar een online magazine vol bewegende beelden en interactieve elementen daar is ook wat van te zeggen. Een online magazine wordt ook wel een digitale publicatie genoemd omdat het de lading beter dekt. Een online magazine heeft voor- en nadelen. Ik heb ze overzichtelijk op een rij gezet. Tevens tips om meer uit je online magazine te halen.

 

Lees hier de belangrijkste  voordelen op een rij:

Voordelen online magazine

Multimediaal en interactief: je kunt naast tekst en foto’s ook andere multimediale en interactieve elementen toevoegen zoals filmpjes.

Verdiepen/koppelingen maken: je kunt eenvoudig koppelingen (links) maken met andere artikelen binnen je online middel, of met andere webpagina’s of -sites.

Geen distributiekosten: het middel hoeft niet gedrukt te worden en wordt gratis via internet verzonden.

Snel en eenvoudig te verspreiden: via e-mail of social media kun je het online middel eenvoudig en kosteloos verspreiden.

Milieuvriendelijk: er worden geen bomen gekapt voor een online middel. Ook is geen transport nodig, dus minder CO2-uitstoot.

Gedrag meetbaar: via internet kun je snel en eenvoudig de statistieken inzien. Je weet daardoor precies wie wat heeft gelezen (of aangeklikt) en welke artikelen populair waren.

 

Nadelen online magazine

Verplicht zelf aanmelden: een online middel mag je niet ongevraagd naar mensen sturen als zij niet zijn geabonneerd. Dit abonneren vormt een extra drempel, waardoor het lastiger is om je doelgroep te bereiken.

Lagere attentiewaarde: een online middel heeft een lagere attentiewaarde, omdat het aantal mails, berichten en prikkels die je via internet binnenkrijgt, erg groot is. Je middel kan verdwijnen in de grote online berg met informatie.

Beperkt in omvang qua concentratie: een digitaal middel kan niet zo groot zijn in omvang (aantal informatie/pagina’s) als een geprint middel, omdat de concentratie van een lezer op een beeldscherm kleiner is. De leeshouding is actief (naar voren leunend) en die houdt de lezer minder lang vol.

Geringe bewaarfunctie: een online middel bewaren mensen doorgaans niet of nauwelijks. Mensen schonen hun mailbox regelmatig op. Iets wat gelezen is, gaat meestal meteen de ‘prullenbak’ in.

 

 

De mogelijkheden online zijn uitgebreider

Besluit je een online magazine te maken, doe het dan goed. Een aantal tips:

De inhoud van je online magazine kan hetzelfde zijn als een geprinte versie, maar de wijze waarop je informatie brengt verschilt.

  • Maak gebruik van de mogelijkheden die het internet biedt. Denk aan bewegende beelden, filmpjes, geluiden, muziek, foto’s, etc. Ik waak er graag voor dat het geen kermis wordt.
  • Gebruik minder tekst en plaats deze in smalle kolommen met veel kopjes en tussenkopjes. Dat leest het prettigst.
  • Maak een apart middel en zet geen vormgegeven PDF (ook geen bladerbare) online. Een online middel is niet hetzelfde als een geprint middel. Mensen lezen heel anders van een beeldscherm dan van papier.
  • Zorg voor interactie. Door middel van een quiz of poll die lezers kunnen invullen, creëer je interactie. Daarnaast kun je interactiviteit mogelijk maken door lezers zelf op informatie te laten klikken. Of een infographic te tonen, waarbij de lezer kan inzoomen, draaien of iets in werking kan zetten.
  • Maak gebruik van doorklikmogelijkheden naar meer informatie binnen je magazine of artikelen of informatie op externe websites.
  • Voeg share-functies toe voor social media. Als lezers een bepaald artikel interessant vinden, willen ze dat graag delen via Facebook, Twitter of andere social media.
  • Bied eventueel bestelmogelijkheden aan. Wil je kleding of producten verkopen, dan kan de lezer die met één druk op de knop bestellen.

 

Er is veel mogelijk met online magazines. Sinds twee jaar maak ik met Impact Design online magazines voor bedrijven en merk het enthousiasme bij mijn klanten. Wil je hierover met me van gedachten wisselen of meer te weten komen over online magazines? Bel me gerust op 06 27 538 637 of stuur me gerust een e-mail  frank@impactdesign.nl

Bekijk mijn portfolio met verschillende voorbeelden van online magazines. Het geeft je een goed beeld hoe zo’n online magazine functioneert. Van harte welkom als je een keer wilt komen praten.

Groeten,

Frank Raemaekers

Impact Design
Online magazine specialist

Share it