Online Magazines

Tips voor een goed online magazine

“Een online magazine: wie wil dat nou niet? Het is nieuw, hip en past helemaal bij onze organisatie” is een uitspraak die ik regelmatig hoor bij organisaties. En dat is niet zo gek, nu meer dan 1 op de 5 Nederlandse huishoudens in bezit van is van een tablet.

De belangrijkste do’s en don’ts op een rij:

  • Houd de navigatie simpel
    Zorg voor een eenvoudige navigatie en gebruik heldere (en het liefst grote) buttons. Voor tabletmagazines is eenvoud in de werking van het magazine nog belangrijker. Hoe meer toeters en bellen, hoe minder aandacht de gebruiker heeft voor de daadwerkelijke content op de pagina.
  • Doseer de content
    Lange lappen tekst werken minder goed. Het werkt beter om de content op te knippen in ‘brokjes’ en kleine verhaaltjes. Waarbij je fotografie, tekst en video combineert om zo het verhaal te vertellen. Hoe kom je op inspirerende pagina’s? Door te denken in verhalen. En vanuit deze verhalen met een multidisciplinair team (bestaande uit een redacteur, fotograaf, camjo en webdesigner) te brainstormen over hoe je dit verhaal het beste kunt vertellen en visualiseren.
  • Besteed (meer) aandacht aan (minder) content
    De afgelopen jaren zijn we eraan gewend geraakt dat het publiceren van content relatief weinig tijd kost. We plakken de tekst in een CMS, voorzien het van de juiste HTML-tags, voegen wat plaatjes toe en publiceren maar! Een goed online magazine zorgt ervoor dat de bezoeker verrast en geïnspireerd wordt. Besteed daarom aandacht aan elke pagina van het magazine en zorg ervoor dat vorm en inhoud één geheel vormen. Een online magazine bestaande uit 6 unieke, prachtige pagina’s met sterk beeld, goede copy, video en leuke functionaliteiten, is in mijn ogen veel krachtiger dan een dik magazine met eindeloze herhaling van dezelfde soort pagina’s. Stel jezelf ook de vraag hoe lang het mag duren voordat het magazine gelezen (of doorgebladerd) is.
  • Ontwikkel een bladformule
    Een bladformule zorgt, net als bij print, voor herkenning en binding met je lezers. Ontwikkel daarom een herkenbare vormtaal en terugkerende rubrieken. Een bijkomend voordeel is dat je zo ook efficiënt met de achterliggende techniek om kan gaan: de opbouw van gerealiseerde paginatypes (templates) kun je slim hergebruiken.
  • Bladritme
    Nog zo’n aspect dat we kennen van printmagazines: zorg voor voldoende ritme: wissel artikelen met overwegend veel video af met meer tekst, infographics en interactieve pagina’s (testjes, vragenlijstjes, et cetera). Dit houdt het magazine spannend waardoor je door wilt blijven lezen.
  • Geen achtergrondmuziek
    Achtergrondmuziek in online magazines zijn als de ‘(skip) intro’s’ van de jaren negentig: irritant en ongewenst. Niet doen dus!

Wil je meer informatie, de specialist spreken of meteen een offerte voor het maken van een online magazines? Frank Raemaekers van Impact Design kan je alles vertellen over online magazines.

ID

Waarom samen met Impact Design een online magazine maken?

  • Het bespaart je tijd en geld
    Maak gebruik van onze expertise, zodat je sneller een digitaal magazine hebt dat perfect aansluit bij de wensen van je doelgroep. We kennen de succesvolle cases en hebben al leergeld betaald. Het wiel hoef je niet opnieuw uit te vinden.
  • We zijn ervaren magazinemakers
    We maken al meer dan 20 jaar magazines. In die tijd hebben we ervaring opgedaan met nieuwsbrieven, personeelsbladen en (online) magazines. Die ervaring gebruiken we om samen een online magazine te maken waar je collega’s, medewerkers of klanten van smullen.
  • Onze creatieve kracht maakt het verschil
    Iedereen kan een online magazine maken. Maar wij gaan een aantal stappen verder. We zorgen dat het magazine er goed uitziet op een laptop, tablet en telefoon en draaien onze hand niet om voor verrassende artikelen. We bieden creatief maatwerk, ook als het om bereik gaat.
  • Wij kennen de technische trucs
    Soms is de standaardoplossing in een magazine niet voldoende. Wij kennen de trucs en weten hoe de hazen lopen. Ook een magazine met standaard templates kun je prima naar je hand zetten. Wij laten je magazine er beter uitzien en zorgen dat het altijd werkt.
  • We weten wat online wel en niet werkt
    Impact Design is ‘digital minded’, volgt ontwikkelingen op de voet en scheidt het kaf van het koren. We combineren kennis van online marketing en strategie met redactionele ervaring, contentcreatie, conceptontwikkeling en online distributiemodellen.
  • Samen de juiste mensen bereiken
    Consumenten zijn steeds vaker en langer online. Hoe zorg je dat ze je magazine openen, gebruiken en delen? Bij online magazines zit de winst in het slim inzetten van social media kanalen. Impact Design helpt je met het versturen van e-mail nieuwsbrieven, artikelen delen via Facebook, LinkedIn of Google en een doorlink naar de webshop.